薈田純一(わいだじゅんいち)

フォトグラファー

 

 

仏国通信社 写真記者として海外主要報道媒体の取材に従事する。フォトグラファーとして独立後、官公庁の国内、海外向け雑誌の企画製作にたずさわる。また多くの海外招聘ミュージカルの広報、広告写真などを手がけけ、人物撮影ではその人らしさあふれるポートレート、対談、鼎談ではそれぞれの関係性がにじむ撮影に定評がある。近年は小説、書籍、書棚をメインテーマとし多くの著名人の書棚や書店、図書館の書棚を撮影。主な撮り下ろし・著書に『松岡正剛の書棚』『立花隆の書棚』(中央公論新社) 다치바나 다카시의 서재』(文学トンネ社『アイデアNo.379 ブック・デザイナー鈴木一誌の仕事』(誠文堂新光社)などがある。最近は書斎空間を飛び出し、雪舟庭健や雪舟の描いた実景をテーマとした新たな作品にも取り組んでいる。

 

ホセ・カレーラス 日本オフィシャルフォトグラファー(2005年~)

 

写真展・受賞歴

·         2011年 3月 表参道画廊 「Book Shelf 松丸本舗の位相」

·         201111月 スパイラルホール 「松岡正剛の書棚 松丸本舗の位相」

·         201211月 プレイスM 「立花隆の書棚」

·         2013年 1月 ペンタックスフォーラム「書棚」

·         2014年 3月 ギャラリースペースキッズ 個展「書棚」

·         2016年 1月 エプサイト「インクジェットの本流」JPS会員によるプリント競演

·         2019年  10  リコーイメージングスクエア東京「新・小説のふるさと」

·         2020年 7月 エプサイト「絶対鑑賞写真展」エプサイトギャラリー企画展

·         2022年 3月 RED photo gallery  個展 「SESSHU GARDENS」

·         2022年 4月 文春ギャラリー 追悼展 「追悼 立花隆の書棚展」

·         2022年  11月 横浜市民ギャラリー 個展 「SESSHU GARDENS / 雪舟庭園 

 

·         2005年 第25回新風舎出版賞ビジュアル部門優秀賞「サンクチュアリ」         ほか

Junichi Wajda is a dedicated Japanese photographer known for his unique approach to capturing the essence of architecture and landscape. One of his most notable works includes his photographs of Takashi Tachibana's bookshelf and the Gardens of Sesshu, which demonstrate his skillful use of perspective, light, and composition.

Wajda's photographs of Tachibana's bookshelf offer a unique perspective on the renowned Japanese journalist and thinker`s vast collection of Books. Wajda's photographs provide an intimate glimpse into Tachibana's personal space, revealing his interests and intellectual pursuits. Through his use of multi perspective method, Wajda emphasizes the grandeur and complexity of Tachibana's collection. The books, stacked high and reaching towards the ceiling, represent Tachibana's life work and dedication towards the inquiry into the essence of human nature . Wajda's photographs capture this sense of reverence and admiration, providing viewers with a unique insight into the life and work of Takashi Tachibana.

Wajda's photographs of the Gardens of Sesshu offer a different perspective on Japanese landscape photography. Unlike many traditional Japanese garden photographs that focus on the overall design and composition, Wajda's images emphasize the intricate details of the garden. His use of close-ups and combining parts into a whole  compositions brings out the organic nature of the gardens, highlighting the textures, patterns, and colors that are often overlooked in more conventional landscape photography. Through this approach, Wajda reveals the gardens' hidden philosophy, providing viewers with a live experience and unique perspective on a familiar subject.

Wajda's skillful use of perspective, light, and composition in his photographs of Tachibana's bookshelf and the Gardens of Sesshu demonstrates his ability to capture the essence of his subjects. His approach to photography is both creative and personal, revealing his deep appreciation and understanding of the subjects he portrays.